Bereikbaarheid over water en lucht tussen Sint-Maarten, Sint-Eustatius en Saba opgeschroefd

In een periode dat de veerverbinding tussen Sint-Eustatius, Saba en Sint-Maarten van start gaat, vliegt luchtvaartmaatschappij WINAIR vanaf 6 december drie keer per week tussen Bonaire en Sint Maarten.

Door Rene Hoeflaak

WINAIR vliegt vanaf dezelfde datum ook weer drie keer per dag van Sint- Maarten naar St. Eustatius en Saba.

Winair op Saba
Toestel van Winair op de luchthaven van Saba, 5 december 2019 (foto: René Hoeflaak)

 

Als het aan de Sabaanse politicus Dave Levenstone ligt, komt er echter ook een rechtstreekse luchtverbinding tussen Bonaire, Sint-Eustatius en Saba, zo was vorige maand te lezen in diverse media. Hij ziet daarbij een rol voor de luchtvaartmaatschappij EZ Air

“Het wordt tijd dat de diverse bestuurscolleges van de zogenaamde BES-eilanden en een deal sluiten met EZ Air om passagiers tussen Bonaire en Sint-Eustatius te vervoeren”, aldus Levenstone, in een artikel vorige maand op Koninkrijk.nu  “Bonaire zit stampvol met Nederlandse toeristen die misschien best een uitstapje naar deze twee eilanden willen maken”, zo vervolgt  Levenstone.

Winair

Wie het nieuws over de BES eilanden volgt, weet dat de lucht- en bootverbinding tussen de bovenwindse eilanden onderling en Bonaire een regelmatig terugkerend onderwerp is. Zoals het wel/niet verlengen van financiële steun van de Nederlandse overheid aan WINAIR, het aanbesteden van de ferryverbinding en of de haperende operationele inregeling daarvan.

Nederland bezit bijna 8 % van de aandelen van WINAIR. De overige 92 % is in bezit van Sint Maarten. WINAIR leidt onder de coronacrisis en leidt een jaarlijks verlies van een tot twee miljoen dollar op de routes van Sint Maarten naar Saba en Sint Eustatius. Nederland verstrekte WINAIR eind 2020 een hypothecaire lening van 2,7 miljoen dollar om overeind te blijven. Het luchthavengebouw van WINAIR diende daarbij als onderpand. En ook deze maand maakt Nederland anderhalf miljoen dollar aan steun over.´

Sint-Eustatius
Sint-Eustatius (foto: René Hoeflaak)

BES en Waddeneilanden

In een onlangs verschenen evaluatie over de beleidsdeelneming van Nederland in WINAIR is te lezen dat Nederland voorstander van een openbare dienstverplichting voor luchtvervoer tussen de Bovenwindse eilanden Saba en Sint Eustatius met Sint Maarten. Het centrale belang daarbij is dat het de bereikbaarheid van de BES eilanden wordt geborgd. Of en hoe het belang voldoende wordt geborgd, is een politieke vraag, aldus de evaluatie. Aangrijpingspunten voor politieke besluitvorming zijn ticketprijs, frequentie, die bijvoorbeeld te vergelijken zijn met de Waddeneilanden´´

Interesse in een reis naar Sint-Maarten, Sint-Eustatius of Saba?  En de diverse mogelijkheden? Stuur een mail naar rene@groenroodwit.nl of neem contact op met ABC Travel . We vertellen je er graag meer over.