Luchthavens van de zes Nederlands Caraïbische eilanden gaan samenwerken

De zes Nederlandse Caraïbische luchthavens gaan intensiever samenwerken. Met onderlinge bijstand en informatie-uitwisseling. Gisteren tekenden de directeuren van de luchthavens een overeenkomst.

Juancho E. Yrausquin Airport
Juancho E. Yrausquin Airport op Saba (foto: René Hoeflaak)

Door René Hoeflaak

De directeuren van de luchthavens van Saba, Sint-Eustatius, Sint-Maarten, Bonaire, Aruba en Curaçao noemden de digitale bijeenkomst waarin de samenwerkingsovereenkomst werd getekend, een historische gebeurtenis. De overeenkomst krijgt de naam  ‘’Dutch Caribbean Cooperation of Airports’’, afgekort DCCA, zo is te lezen op onder meer Koninkrjk.nu.

Doelstelling van de DCCA is kwaliteitsverbetering van de luchthavens. Hoe? Onder meer met onderlinge bijstand,  efficiënte informatie-uitwisseling, kennisdeling en schaalvoordelen benutten, zo is te lezen. Daarnaast spraken de topmannen de ambitie uit om van de Caraïbische Regio een koploper te maken in het testen en aanjagen van elektrisch vliegen.

Sint-Maarten
Sint-Maarten, nabij Juliana Airport, november 2019 (foto: René Hoeflaak)

Nieuwe passagiersterminal luchthaven Sint-Eustatius

Overigens werd eerder deze week bekend, dat de oplevering van de nieuwe passagiersterminal van de luchthaven van Sint-Eustatius niet lang meer op zich zal laten wachten. Een kwestie van enkele weken. Het gebouw van drie etages en 136 vierkante meter, is voorzien van onder meer vier incheckbalies, drie kantoren van luchtvaartmaatschappijen, 44 zitplaatsen voor wachtende passagiers en is gebouwd door Van Boekel Bouw & Infra BV., gevestigd in het Nederlandse Zeeland.

Het ‘oude’ houten gebouw was door de orkaan Irma zwaar beschadigd en bovendien aangevreten door termieten.

Sint-Eustatius
Het ‘oude’ houten gebouw van de luchthaven van Sint-Eustatius (foto: René Hoeflaak)