Diepere Surinamerivier?
16/2/2015: ‘Wij hebben begrepen dat de regering van plan is om dit project dit jaar van de grond te krijgen’, aldus Andreas Talea, directeur van N.V. Havenbeheer in De Ware Tijd van afgelopen vrijdag .
Taleo doelt hiermee op het plan van de Surinaamse regering om de Surinamerivier uit te baggeren weer nieuw leven in te blazen. Het plan zou binnenkort weer op de agenda staan van de ministerraad. Michel Amafo, directeur van de Maritieme Autoriteit Suriname (MAS), wil geen uitspraken doen zonder een officieel besluit van de regering.
Door René Hoeflaak
Het plan van twintig miljoen US Dollar om de vaargeul van de Surinamerivier over een afstand van 66 kilometer vanaf de monding aan de Atlantische Oceaan tot aan Domburg uit te diepen gonst al zes jaar en leek vorig jaar uiteindelijk toch definitief te worden. Maar om onduidelijke reden werd het plan in februari 2014 tot nader order in de ijskast gezet.
En dat gold dus ook voor de onderhandelingen met het Nederlandse baggerbedrijf De Boer/Dutch Dredging uit Sliedrecht. Het baggerbedrijf had naar eigen zeggen ‘al tonnen geïnvesteerd’ maar bestuurder Cornelis Jan van de Graaf rekende toen al niet meer op een vervolg.
Met een diepere vaargeul wordt de haven van Paramaribo bereikbaar voor grotere containerschepen. Goed voor de economie dus. Ook Frans-Guyana volgt de baggerplannen in de Suriname rivier met interesse omdat het dan goedkoper kan importeren. De aanleg van een aanlegsteiger in Albina is dan ook een bijkomende onderdeel van het plan.
“Wij van Havenbeheer zien dit project liever gisteren dan vandaag gerealiseerd. Onze organisatie loopt heel wat kansen en inkomsten mis”, zegt Talea.
De totale lengte van de Surinamerivier is 480 kilometer. De rivier is de belangrijkste rivier voor de Surinaamse economie door haar monding met zee.