B creative agency uit Vlaardingen: het bureau achter de reclames van Parbo, Borgoe en Digicel

Wie kent ze niet? De levensgrote billboards en muurschilderingen van drankmerken als Parbo bier en Borgoe Rum die het straatbeeld in Suriname mede bepalen. Groenroodwit sprak met Raphael de Kort, sales director van b creative agency uit Vlaardingen, al jarenlang het bureau achter de reclamecampagnes van Parbo en diverse uitingen van Borgoe rum en telefoonmaatschappij Digicel. 

 

Door René Hoeflaak

b creative agency bestaat 25 jaar en heeft tien medewerkers. Raphael de Kort is director sales en werkt daarnaast mee aan video producties en het schrijven van teksten e.d. ‘’Iedereen hier heeft verschillende functies’’ aldus Raphael aan het begin van ons gesprek in het statige kantoor in het centrum van Vlaardingen.

Voor het contact met Parbo bier neemt Raphael mij 22 jaar terug in de tijd en mee naar het Midden-Oosten. ‘’we waren door Heineken gevraagd om Amstel Bright te introduceren en positioneren in landen als Jemen, Verenigde Arabische Emiraten en Libanon. Dat bleek een groot succes en wat volgde was een gesprek aan de andere kant van de wereld, met als onderwerp het prachtige Surinaamse bier Parbo”. Lees verder na de foto’s

 

Parbo en Digicel reclame in het binnenland van Suriname, februari 2014 (foto: René Hoeflaak)
Parbo reclame
Parbo muurschildering, Paramaribo, maart 2006 (foto: René Hoeflaak)

 

Djogo en club

Een succesvol gesprek, want vanaf dat moment is b creative agency verantwoordelijk voor alle campagnes en reclame-uitingen van Parbo:  commercials, billboards, winkelmateriaal. Je ziet de inspiratie ook terug in de vrolijke muurschilderingen. Het bureau reist gemiddeld eens in de twee jaar naar Suriname voor een bezoek aan Parbo. ‘’Hier in Vlaardingen bedenken we, in overleg met de communicatie man of vrouw van Parbo het bovenliggende concept. De commercials zijn vaak leidend v.w.b. de grote campagnes. Ook deze worden in Nederland geënsceneerd en uitgeschreven. Als deze akkoord zijn bevonden in Suriname gaan we organiseren, pakken we het vliegtuig en maken we ter plekke 2 a 3 commercials in 2 weken. Dat is hard werken, maar het is fantastisch om dit samen te doen met de Surinaamse bevolking”.

 

b creative agency in Suriname
Het team van b creative agency bezig met maken van een commercial in Suriname (foto: b creative agency’)

Eenmaal terug in Vlaardingen worden de video’s gemonteerd en worden ook de andere middelen (posters e.d.) vormgegeven. In de loop van de jaren zijn er veel ontwikkelingen geweest. Diverse smaakjes, light, zero tot en met water toe! En de verpakkingen: was er eerst alleen de ‘good old’ Djogo voor de sociale momenten, nu zijn er de kleine Clubflesjes voor de hippe feestjes en blik voor als je gaat vissen. ” En zo is er nog wel meer, het staat niet stil.”  Lees verder na de foto’s

Djogo in Paramaribo
Suriname, februari 2012: djogo’s smaken altijd . Ook in de regen zoals op het terras van de toenmalige Scorpio bar aan de Domineestraat in Paramaribo (foto: René Hoeflaak)
Parbo uit blik (foto: René Hoeflaak)
Parbo uit blik (foto: René Hoeflaak)

” Er zijn ook ontwikkelingen in de samenwerking. We zien dat we steeds vaker de rol van aangever vervullen. We bedenken de creatieve concepten en campagnes, doen het design en voor de rest pakt het communicatie team in Suriname het op” aldus Raphael.

Borgoe

b creative agency is in Suriname niet alleen actief voor Parbo. In Vlaardingen worden onder meer de etiketten en verpakkingen van Borgoe Rum bedacht. Voor de Surinaamse en de Nederlandse markt. ” In het kader van de 45 jarige onafhankelijkheid van Suriname maakten we het label van de Borgoe Srefidensi. Een hit! Was in no time uitverkocht” Lees verder na de foto’s 

Borgoe attributen in het Surinaamse Rumhuis, februari 2014 (foto: René Hoeflaak)

 

Borgoe Srefidensi
Borgoe Srefidensie (bron: S.A,B.)

Digicel ‘krin krin’

Het succes van de Parbo campagnes viel ook op bij de directie van Digicel, toen nog onbekend in Suriname. Digicel wilde met een grote campagne in één keer zeer stevig gepositioneerd worden in Suriname. Het creatieve bureau uit Vlaardingen bedacht een pakkende campagne met verschillende soorten uitingen, voorafgegaan door een teasing campaign ‘krin krin’, dat staat voor zowel het geluid van een mobieltje als ook voor helderheid. Digicel veroverde in korte tijd een krachtige positie.

Digicel in Suriname
Digicel reclame tijdens interland van Suriname in Kamperveen stadion, maart 2016 (foto: René Hoeflaak)

Ambitie

‘Als je in het buitenland aan de slag gaat, moet je je als bureau natuurlijk goed voorbereiden en inlezen in de culturele aspecten, gewoontes en situaties, maar het gaat wat ons betreft veel verder dan dat. We werken altijd in nauw overleg samen met de lokale opdrachtgevers én de bevolking. Zonder hen geen succes” aldus Rafael.

b creative agency is actief op vele fronten, bouwt aan merken en maakt verhalen. In Nederland en daarbuiten, zoals in Suriname. De samenwerking met en in Suriname smaakt naar meer. ‘’ook op de Nederlandse Antillen willen we graag onze creativiteit en expertise inzetten. Evenals in Suriname speelt de taal daar geen rol, sterker nog is ons gezamenlijkheid voordeel”.

Parbo thermometer in supermarkt in Suriname (foto: René Hoeflaak)