Mogelijk veerdienst in plaats van lijnvlucht naar Saba en Sint-Eustatius

De Antilliaanse luchtvaartmaatschappij WINAIR vraagt de Nederlandse regering opnieuw om geld om het hoofd boven water te houden. Nederland is vooralsnog niet van plan om opnieuw bij te springen. De bereikbaarheid van  Sint-Eustatius en Saba staat daarmee onder druk. Beide eilanden overwegen een veerdienst als alternatief.

Winair op Saba
Toestel van Winair op de luchthaven van Saba, 5 december 2019 (foto: René Hoeflaak)

Door René Hoeflaak

Vandaag bericht Luchtvaartnieuws namelijk dat de Nederlandse demissionaire Minister van Infrastructuur en Verkeer in antwoord op Kamervragen heeft aangegeven dat nieuwe financiële ondersteuning aan WINAIR vooralsnog niet aan de orde is.

WINAIR heeft op dit moment grote schulden mede door de coronacrisis. Een faillissement hangt in de lucht. Omdat Winair de enige aanbieder is van vluchten naar Saba en Sint Eustatius staat de bereikbaarheid van die landen daarmee onder spanning.

Bereikbaarheid Saba en Sint-Eustatius

Vorig jaar verstrekte Nederland een hypothecaire lening van drie miljoen dollar aan de luchtvaartmaatschappij met onder meer als onderpand het luchthavengebouw. Groenroodwit berichtte hier eerder over. Een jaar later, deze zomer dus, vroeg WINAIR opnieuw steun bij de minister. Het zou gaan om enkele miljoenen dollars, aldus het artikel op Luchtvaartnieuws.

Op dit moment is nieuwe steun vanuit Nederland (nog) niet aan de orde. Vanwege het Nederlandse belang in de bereikbaarheid van Saba en Sint Eustatius houden wij een vinger aan de pols”, aldus Van Nieuwenhuizen in haar reactie op Kamervragen.

 

Saba
Start- en landingsbaan Juancho E. Yrausquin Airport op Saba (foto: René Hoeflaak )

Nederland aandeelhouder WINAIR

Indien WINAIR failliet zou gaan, is Nederland overigens verplicht om de bereikbaarheid van beide eilanden te borgen. Daarom evalueert de minister de staatsdeelneming in WINAIR. “Naar aanleiding daarvan wordt bezien of dit instrument nog altijd het meest geschikt is om het publieke belang van de bereikbaarheid van Caribisch Nederland te borgen. Zodra daarover meer bekend is, zal ik uw Kamer informeren. Naar verwachting is dit later dit jaar.”

Nederland heeft een aandeel van 7,95 % in WINAIR. Sint-Maarten is groot aandeelhouder.

Veerdienst Saba en Sint-Eustatius mogelijk nog in 2021 van start

Omdat de eilanden ook per boot redelijk snel bereikbaar zijn vanuit St. Maarten startten Saba en Sint-Eustatius onlangs een aanbestedingstraject voor een veerdienst, als alternatief. De selectie van de geschikte aanbieder vindt deze maand nog plaats. Als er een geschikte partij is gevonden en gekozen, gaat de veerdienst mogelijk dit jaar al van start, zo is verder te lezen. Of daarmee ook de lijndienst door de lucht vervalt is onbekend.

Sint-Martin
Gebouw veerdienst St. Marrtin. Vertrekpunt naar onder meer Anguila en St. Barth (foto: René Hoeflaak)
Foto: René Hoeflaak