Nederland redt Winair en daarmee luchtverbinding tussen Saba, Sint-Eustatius en Sint-Maarten

De Nederlandse regering redt de luchtvaartmaatschappij Winair De luchtverbindingen tussen de eilanden Saba, Sint-Maarten en Sint-Eustatius zijn hier voorlopig mee gegarandeerd.

 

Winair op Saba
Toestel van Winair op de luchthaven van Saba, 5 december 2019 (foto: René Hoeflaak)

Door René Hoeflaak

Door de corona crisis verkeerde de luchtvaarmaatschappij in grote financiële problemen. Inkomsten bleven zo goed als uit en de kosten liepen door. Een faillissement dreigde. En omdat Winair de enige maatschappij is die vanaf Sint-Maarten naar Saba en Sint-Eustatius vliegt, zou een faillissement ook grote gevolgen hebben voor de bereikbaarheid van beide eilanden. Bijvoorbeeld voor noodzakelijke reizen zoals ziekenvervoer, het transport van goederen, post en vaccins.


Verzoek van Sint-Maarten

Op verzoek van de regering van Sint-Maarten heeft Nederland Winair een bedrag van 2,7 miljoen dollar geleend, aldus minister de Nederlandse minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer. Sint-Maarten is de thuishaven van Winair, opgericht in 1961.

Luchthaven Sint-Eustatius
F.D. Roosevelt Airport, Sint-Eustatius, 8 december 2019 (foto: René Hoeflaak)

Luchthavengebouw als onderpand. Minimaal 2 vluchten per dag tussen bovenwindse eilanden 

Volgens de NOS heeft de lening een looptijd van 18 maanden met de mogelijkheid tot verlenging tot maximaal zes jaar, zo is verder te lezen. Het luchthavengebouw van Winair dient als onderpand voor de hypothecaire lening.

Nederland heeft daarnaast bij het verstrekken van de lening (rente 4,41 % per jaar) bedongen dat Winair – na de opheffing van de covid 19 reisbeperkingen- minimaal 2 keer per dag tussen de drie eilanden vliegt en dat de bestuurders afzien van bonussen. Klik hier voor de volledige brief van de minister.