Investeerder trekt zich terug: aanleg nieuwe haven in Surinaamse Commewijne stopgezet.

De aanleg van een nieuwe en omvangrijke haven in het Surinaamse district Commewijne is stopgezet nu de belangrijkste investeerder uit Dubai zich heeft teruggetrokken. Een tegenvaller voor de bevolking van Commewijne. De verwachtingen waren immers hooggespannen. De Surinaamse regering heeft nog niet gereageerd.

Impresseitekening

Door René Hoeflaak

Op 24 augustus 2022 sloeg President Santokhi met trots de eerste palen in de grond van plantage Suzanne’s Daal, de beoogde plek van de nieuwe haven in het district Commewijne. In bijzijn van maar liefst vier ministers, de districtscommissaris van Commewijne en vertegenwoordigers  van onder meer de olie-en gasindustrie  sector. Met trots bedankte en complimenteerde hij  daarbij de investeerders ‘’ voor hun moed om te investeren in de grond haven in Commewijne’’. De verwachtingen waren hooggespannen.

High tech’ haven. 

De haven zou worden aangelegd ter voorbereiding op de olie- en gaswinning, die naar verwachting vanaf 2028 voor de Surinaamse kust zou moeten plaatsvinden en Suriname miljarden Amerikaanse dollars hoopt op te leveren. De aan te leggen haven in Commewijne werd gepresenteerd als een  ‘high tech’ haven met kilometers lange op maat gemaakte pijpleidingen, uniek in het Caraïbisch gebied. De haven zou wel vijf keer zo groot worden als een doorsnee haven.

De aanleg van de haven was een gezamenlijk project van  DP WorldHJ de Vries Group of Companies en Firm Engineering, die gezamenlijk 125 miljoen US dollar zouden investeren. Het grootste deel in de investering zou worden opgebracht door DP World. Die heeft zich – naar verluidt- nu dus teruggetrokken, zo is te lezen in diverse Surinaamse nieuwsmedia.

Monding Commewijne en Suriname Rivier aan de kust (foto: René Hoeflaak)

Due-diligence onderzoek

De reden voor de terugtrekking is niet helemaal duidelijk. Er zijn berichten dat er bij DP World onduidelijkheid was ontstaan over de financiële inbreng van één van de andere partners. Volgens United News zou een van de partners bovendien weigeren deel te nemen aan een due-diligence onderzoek, waarin een onderneming zorgvuldig wordt geanalyseerd op economische, juridische, fiscale en financiële omstandigheden. Zoals  bijvoorbeeld omzetcijfers, vennootschap structuur of mogelijke relaties met economische criminaliteit, zoals corruptie en belastingfraude.

Dubai Ports World (DP World) is een in 1972 opgericht staatsbedrijf uit Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten en is onderdeel van Dubai World. Het bedrijf is actief in 69 landen, waaronder Nederland en België, en  een van de grootste beheerders van containerterminals wereldwijd en de op twee na grootste havenexploitant ter wereld. Het bedrijf is ook eigenaar van de veerbootmaatschappij P&O Ferries.

Weinig bouwactiviteiten, teleurstelling voor bevolking Commewijne  

Sinds het slaan van de eerste paal in Commewijne was er overigens weinig  tot niets aan bouwactiviteiten te bespeuren, aldus de Surinaamse media.

De bevolking van Commewijne was in 2022 enorm verheugd met dit project. Men hoopte en rekende op werkgelegenheid en groei in de bouw- en vastgoedsector, voor technisch personeel, visserij en hotel- en horecasector. De Surinaamse regering heeft nog niet gereageerd over de stopzetting van het project.

Commewijne,  Suriname(foto: René Hoeflaak)