De haven van Antwerpen helpt haven van Suriname binnen drie jaar geschikt te maken voor cruiseschepen.

Het havenbedrijf van Antwerpen helpt Suriname om de haven van Suriname aantrekkelijk te maken voor cruiseschepen. De ambitie is om Suriname binnen twee a drie jaar internationaal op de kaart te zetten als cruisebestemming. Onlangs bezocht een delegatie van het Surinaamse Havenbedrijf de haven van Curaçao om inspiratie op te doen en meerden twee luxe expeditieschepen aan in Suriname.  

 

Bonaire
Cruiseschip voor de kust van Bonaire, november 2021 (foto: René Hoeflaak)

 

Door René Hoeflaak

Om inspiratie op te doen bezocht een delegatie van het NV Havenbedrijf Suriname onlangs haar evenknie op Curaçao, de Curaçao Ports Authority (CPA). Het Havenbedrijf Suriname heeft namelijk de ambitie om haar haven internationaal te positioneren als aantrekkelijke cruisebestemming.

Het studie- en inspiratiebezoek van de Surinaamse haven aan Curaçao is onderdeel van een zogenaamde sister port overeenkomst waarin onder meer is afgesproken om kennis en expertise uit te wisselen. En als stap in een proces om haar ambitie waar te maken. De Surinaamse haven werkt hierin samen met de Port of Antwerp Bruges International.

Antwerpen
Antwerpen, augustus 2021: Surinaamse broodjeskraam op De De Coninckplein in Antwerpen, Belgje (foto± René Hoeflaak)

 

Digitale grenscontrole

Een andere stap in de ambitie om van Suriname een aantrekkelijke cruisebestemming te maken was de succesvolle test met een digitale grenscontrole bij de aanmering van de luxe expeditieschepen SH Vega en Club Med 2 begin december.

De havens van Antwerpen en Suriname werken al ruim dertig jaar samen op het terrein van opleiding en training maar kreeg in 2021 een formeel karakter met de ondertekening van een overeenkomst die onder meer voorziet in de inzet van twee medewerkers van de Antwerpse haven, het maken van marktanalyses en advisering rondom de aanleg van een nieuwe Surinaamse haven en de inzet van twee medewerkers.

Vrachtschepen en Frans Guyana   

Een van de uitdagingen in de ‘cruise’ ambitie van Suriname is echter de ruimte op de kade. Bijvoorbeeld omdat een groot deel van de kade nu nog altijd bezet is door vrachtschepen en toeristen tussen het laden en lossen op de kade moeten worden afgezet.

Haven Paramaribo
Februari 2017: haven Paramaribo, Suriname (foto: René Hoeflaak)

In een artikel op United News deze week spreekt Pearl Gerding, Manager Security bij Havenbeheer de behoefte en wens uit voor een moderne, groene cruise pier met walstroom en zonne-energie, mede te financieren door de helft van het aantal cruiseschepen die nu Frans Guyana aandoen naar Suriname ‘te lokken’ .

De NV  Havenbeheer benadrukt dat er ruimte is voor lokale en internationale investeerders en voor publiek-private samenwerkingen bij de verdere ontwikkeling van de Suriname als cruisehaven.

 

 

Leave a Reply