2015: Station Paramaribo Centraal

Groenroodwitte trams in Suriname (beeld uit presentatie Strukton Systems)
Groenroodwitte trams in Suriname (beeld uit 3d-presentatie Strukton Systems)

Zowel in Suriname als in Nederland is er de laatste twee dagen veel aandacht voor de aanleg van een tramlijn in Suriname. Het Nederlandse bedrijf Strukton, dat ook met andere projecten actief is in Suriname, is kandidaat voor de aanleg van een tramlijn tussen Paramaribo en Onverwacht. De aanleg van de 29 kilometer lange spoorlijn kost 130 miljoen euro en wordt gefinancierd door ING Bank. Strukton topman Van Seventer sprak tijdens een perspresentatie de verwachting uit dat de eerste trams over anderhalf jaar al gaan rijden. De tramlijn begint in Poelepantje bij Paramaribo en eindigt zoals eerder vermeld in Onverwacht. Daar zal ook een depot komen voor treinonderhoud. Een plaats met een spoorverleden. Maar daarover later meer.

Door René Hoeflaak




Met de auto duurt een rit van Paramaribo naar Onverwacht nu een uur. De reis – met dieseltreinen- zal over het spoor slechts een half uur in beslag nemen en stoppen op acht haltes. Iedere trein biedt plaats aan 250 passagiers: 134 zitplaatsen en 117 staanplaatsen. Er zijn plannen om de spoorlijn in de toekomst door te trekken naar vliegveld Johan Adolf Pengel in Zanderij. Overigens zal de spoorlijn ook worden ingezet voor goederenvervoer.  De komst van een tramverbinding is een succes voor de regering Bouterse. Die kondigde het ambitieuze plan een jaar geleden al aan.

Paramaribo Centraal (foto/animatie:  De Ware Tijd/Jason Leysner)
Paramaribo Centraal (foto/animatie: De Ware Tijd/Jason Leysner)

Uitdagingen

Toch zijn er zijn nog wel wat uitdagingen. Zoals de oprichting van een spoorwegmaatschappij, de opleiding van 150 personeelsleden door Nederland, de aanleg van een beweegbare brug over het Saramaccakanaal en zestien spoorwegovergangen op de Indira Gadnhiweg, de omrastering om dieren en mensen van het spoor te houden, de ontwatering van het gebied en de grondonteigening. ‘Maar dat is geen probleem’ aldus Eddy Jozefzoon, de raad- en projectadviseur van de regering. Volgens Jozefzoon is met veel grondeigenaren al overeenstemming bereikt. Ander media berichten juist dat dit de onteigening wel eens het grootste struikelblok zou kunnen worden omdat veel bewoners hu woning of bedrijf niet willen verlaten. Jozefzoon is positief over die uitdagingen. Zo zijn er al 54 personeelsleden geselecteerd voor een opleiding tot machinist of conducteur en 28 voor de opleiding tot onderhoudsmonteur. Het Surinaamse ministerie van Justitie en Politie zal de opleiding van special spoorwegagenten voor haar rekening nemen. Zie hier het 3d filmpje over de spoorverbinding, omlijst met fraaie muziek van de Simple Minds.

De geschiedenis van het Surinaamse treinverkeer

Vorig jaar berichtte GroenRoodWit  al over plannen om het oude station van Onverwacht weer nieuw leven in te blazen. Niet met treinverkeer maar met een multi-functioneel diensten- en activiteitencentrum. In het licht van de ontwikkelingen van de laatste dagen is het wellicht  interessant om de geschiedenis van het treinverkeer in Suriname nog eens te belichten

Treinstel op Onverwacht, 2010 (foto: Engel Weijs)
Treinstel op Onverwacht, 2010 (foto: Engel Weijs)

In 1903 besloot de Nederlandse regering, gestimuleerd door de toenmalige gouverneur Ir. C. Lely,om geld beschikbaar te stellen voor een spoorlijn van Paramaribo naar het binnenland. De aanleg had letterlijk en figuurlijk veel voeten in de aarde en was een ware beproeving. Met een waar volksfeest werd in 1905 het eerste traject – van Paramaribo naar De Republiek – bij vliegveld Zanderij- in gebruik genomen. Uiteindelijk was het gehele traject van 180 kilometer in 1912 gereed. Het moet een fantastische reis zijn geweest. In een open wagon en een snelheid van 25 kilometer per uur van Paramaribo naar het binnenland. In 1954 werden de open wagons vervangen door Duitse dieseltreinen. Achteraf bezien een merkwaardige investering. Want vanaf midden jaren dertig liep de belangstelling voor het treinvervoer in Suriname al terug. Het eerste baanvak was al opgeheven. Veel van de in te rijden producten uit het binnenland bereikten. Paramaribo ook al op ander manier. Minder treinverkeer leidde uiteindelijk tot verval van baanvakken. Rond 1960 vertrok de laatste trein uit Paramaribo. En medio jaren tachtig was het helemaal gedaan met het treinverkeer in de rest van Suriname en sloot ook het station Onverwacht. Vanaf die tijd staan de laatste wagons en treinstellen als oud ijzer weg te roesten in en bij de remise van het station van Onverwacht, doet de natuur haar werk en zijn ze een prooi voor ijzerhandelaren. Maar de tijden gaan veranderen. Ook in Onverwacht NB: Overigens moet de overeenkomst tussen Strukton en Suriname nog worden ondertekend. ‘Wanneer, is nog niet bekend’  aldus Strukton op haar eigen website.

One Comment

Leave a Reply