Begin- en eindstation Onverwacht

Station Onverwacht in 2010 (foto: Engel Weijs)
Station Onverwacht in 2010 (foto: Engel Weijs)

6/4/2013: De Ware Tijd berichtte deze week over het voormalige
treinstation van Onverwacht. De districtsraad van Para heeft namelijk plannen om het vervallen en al decennia lang gesloten station weer nieuw leven in te blazen.

Door René Hoeflaak

Niet met treinverkeer maar met ‘economische activiteiten bestaande uit een totaal multifunctioneel diensten-, recreatie- en
bestuurscentrum’
aldus de ondervoorzitter van de districtsraad Arnold Linger.

Oude locomotief op het station van Onverwacht in Para. (foto: Engel Weijs)
Oude locomotief op het station van Onverwacht in Para. (foto: Engel Weijs)

Geschiedenis Surinaams spoor

Een fastfoodketen zou al interesse hebben getoond. Het wachten is op investeerders. Hoe zat het ook alweer met de spoorwegen en het treinverkeer in Suriname? In 1903 besloot de Nederlandse regering, gestimuleerd door de toenmalige gouverneur Ir. C. Lely,om geld beschikbaar te stellen voor een spoorlijn van Paramaribo naar het binnenland. De aanleg had letterlijk en figuurlijk veel voeten in de aarde en was een ware beproeving. Met een waar volksfeest werd in 1905 het eerste traject – van Paramaribo naar De Republiek – bij vliegveld Zanderij-  in gebruik genomen.


Uiteindelijk was het gehele traject van 180 kilometer in 1912 gereed.  Het moet een fantastische reis zijn  geweest. In een open wagon en een snelheid van 25 kilometer per uur van Paramaribo naar het binnenland. In 1954 werden de open wagons vervangen door Duitse dieseltreinen. Achteraf bezien een merkwaardige investering. Want vanaf midden jaren dertig liep de belangstelling voor het treinvervoer in Suriname al terug. Het eerste baanvak was al opgeheven. Veel van de in te rijden producten uit het binnenland bereikten Paramaribo ook al op ander manier. Minder treinverkeer leidde uiteindelijk tot verval van baanvakken. Rond 1960 vertrok de laatste trein uit Paramaribo. En medio jaren tachtig was het helemaal gedaan met het treinverkeer in de rest van Suriname en sloot ook het station Onverwacht. Vanaf die tijd staan de laatste wagons en treinstellen als oud ijzer weg te roesten in en bij de remise van het station van Onverwacht, doet de natuur haar werk en zijn ze een prooi voor ijzerhandelaren. Maar daar komt dus verandering in, als het aan het
districtsbestuur ligt. Naar aanleiding van het bericht over de plannen met Onverwacht ontstond deze week een aardige discussie op  LinkedIn over de haalbaarheid van de plannen en het lot van de vrijwel verdwenen treinstellen. Hoe dan ook, van Engel Weijs ontving ik enkele foto’s uit 2010 en 2012 van de treinstellen op Onverwacht. Mijn dank hiervoor.

Onverwacht, Para. (foto; Engel Weijs)
Onverwacht, Para. (foto; Engel Weijs)

9 Comments

  • Lon

    Wico,

    Volgens mij heb je het verhaal niet goed begrepen: de spoorlijn was er al en nu is hij weer weg. De treinstellen zijn gesloopt en de laatste is ten dode opgeschreven.
    als je goed zoekt, kun je bij Republiek en Vierkinderen nog stukjes rails vinden. Wel snel zijn, want ze zijn zó weg!

    Pres heeft wel nieuwe plannen voor een weg dwars door het oerwoud, maar dan een snelweg!
    God verhoedde dat dit doorgaat, want een dergelijke weg is de doodsteek voor het bos!!

  • Theo

    Triest voorwoorden dat dit allemaal gesloopt wordt. Want de wegennet in SU is vreselijk vol.
    Leg spoor neer door heel SU tot aan de grenslanden, zo ook goederen treinen vervoer buiten su heen en week kan rijden.
    Dit bespaart veel tijd en geld. IPV duur wegen aanleggen. fille`s.

    Bestaat in SU geen spoorwegen Club( Verenging ) Of musea, om zo uniek locomotieven en wagons te behouden voor de sloop.
    Ik sta open voor mede liefhebbers dit te bewaren, onderhouden van museum stukken.

    • Bernt Paul Wentink

      Ik heb in de afgelopen jaren bijna al het materieel dat bij onverwacht stond zien “verdwijnen”, de resterende locomotieven “Dam’ en “Para” zijn gelukkig behouden gebleven, maar ook de anderen waren technisch als geschiedkundig interessant. een machine was speciaal gemaakt om met de kabelbaan (bij Kabel) getransporteerd te worden. Jaren geleden zag ik in de Nootmarkt een bel die zeker van deze spoorlijn afkomstig was.

      De nieuwe lijn (die nu steeds concreter wordt) heeft een andere spoorwijdte, dus een echte stoomtram zie ik daar niet (meer) rijden, ik ben benieuwd hoe alles zich verder gaat ontwikkelen, hopelijk zal er dan ook een plaatsje zijn voor de historie van Surinaams railvervoer

Leave a Reply