Verkeersdrempels

3 maart 2018: het aantal dodelijke verkeersslachtoffers neemt toe in Suriname. In 2017 kwamen 84 mensen om het leven in het Surinaamse verkeer. Een stijging van ruim 10 procent in vergelijking met 2016. En voor 2018 staat de teller helaas al weer op 11. Net als overal ter wereld is (te) hard en roekeloos rijden een van de belangrijkste oorzaken.

Door René Hoeflaak

Maart 2016: verkeersdrempel bij Brownsweg in et district Brokopondo (foto: René Hoeflaak)
Maart 2016: verkeersdrempel bij Brownsweg in het district Brokopondo (foto: René Hoeflaak)

Om de snelheid te beperken en dus ongelukken plaatst de Surinaamse overheid steeds meer drempels in de wegen. Het Surinaamse Ministerie van Openbare Werken Transport en Communicatie (OWT&C) maakte onlangs bekend om nog zeker 270 drempels te plaatsen zo is te lezen in een artikel in United News.

Niet om de samenleving te vervelen en te pesten, maar juist om het rijgedrag van automobilisten en bromfietsers enigszins te beïnvloeden’ aldus de verantwoordelijke minister Jerry Miranda in het artikel. De drempels worden geplaatst nabij scholen, kerken, stadions, speelplaatsen, gevaarlijke kruisingen en drukken woonbuurten. Wanneer is niet bekend.

Commewijne

22 november 2014: verkeersweg in Commewijne (foto: René Hoeflaak)
22 november 2014: verkeersweg in Commewijne (foto: René Hoeflaak)

De drempels komen niet alleen in Groot Paramaribo maar ook andere districten zoals Commewijne. ‘Een voorkeur geef ik aan Commewijne vanwege het aantal doden van de afgelopen tijd”, aldus de minister Miranda.

En dat is goed nieuws voor parlementariër Ingrid Karta-Bink (PL) die tijdens de begrotingsbehandeling een beroep deed op de regering om ook Commewijne mee te nemen in het drempelprogramma.

Aanrijtijd

Het drempelprogramma wordt overigens niet door iedereen toegejuicht. Zo zou het groot aantal drempels van invloed zijn op de aanrijtijd van ambulances, brandweer, politie en andere veiligheidsdiensten, aldus United News.

Leave a Reply