Sranan Gowtu

Wasmasjien’ van Trafassi of ‘Tuintje in Mijn Hart’ van Damaru, veel verder gaat het collectieve geheugen meestal niet als het om Surinaamse muziek gaat, terwijl Surinaamse muzikanten door de jaren heen cruciale en originele bijdragen aan het cultureel erfgoed hebben geleverd. We horen het anno nu nog terug in albums van Typhoon of Kenny B, aldus het persbericht van platenmaatschappij TopNotch

25 mei 2014:  Edgar Burgos, voorman van van Trafassi in het MC Theater (foto: Rob Sneltjes)
25 mei 2014: Edgar Burgos, voorman van van Trafassi in het MC Theater (foto: Rob Sneltjes)

“Geweldig dat de wereld met dit boek iets meer te weten komt over de culturele smeltkroes genaamd Suriname. Het wordt voor eens en voor altijd duidelijk dat we het oude nodig hebben om aan het nieuwe te bouwen” – Kenny B

Uniek karakter

sranangowtuDe moderne Surinaamse muziek heeft een uniek karakter; muziekhistorici benadrukten dit al eens in een studie van de Harvard-universiteit. Onder invloed van muzikale stromingen uit Afrika, India, Java en China en anderzijds Nederland, Latijns-Amerika, het Caraïbisch gebied en Noord-Amerika is een genre ontstaan dat wordt beschouwd als best kept secret in musical history.

Verdiensten

Met het boek Sranan Gowtu en de gelijknamige cd-reeks van platenlabel Top Notch en Nijgh & Van Ditmar worden de verdiensten van de Surinaamse artiesten eindelijk vastgelegd. Sranan Gowtu bevat interviews, profielen en anekdotes van en over de bekendste Surinaamse muzikanten die aan beide kanten van de oceaan succesvol waren. Van Kid Dynamite, de beide Woiski’s en Max Nijman tot Lieve Hugo, Oscar Harris en Kenny B.

“Hoewel we eeuwenlang met elkaar verbonden zijn geweest, weten Nederlanders amper iets over Suriname en de Surinaamse muziek. En dat is onze armoe. Het lijkt me niet toevallig dat Typhoon een fantastische plaat maakte nadat hij zijn Surinaamse bronnen onderzocht. De Surinaamse muziek speelde altijd een grote rol in Nederland, veel Nederlanders willen het alleen niet zien. Tijd voor verbreding en vooral verrijking, als je in de achtergronden van de muziek van Lieve Hugo, Trafassi, Max Woiski, Kenny B en zo veel andere duikt. Vrolijkheid, levenslust en overgave, op dat vlak kan een gemiddelde Nederlander veel van een Surinamer leren” – Leo Blokhuis

Over de auteur

Diederik Samwel (1962) raakte in 1998 verknocht aan Suriname, waar hij vervolgens in totaal zes jaar woonde en werkte. Daarover schreef hij onder meer zijn non-fictieboeken Blootvoeters en beschuitgras en Suriname in het hart. Samwel publiceert regelmatig in NRC Handelsblad, de VPRO Gids en Vrij Nederland. Daarnaast is hij columnist voor de Surinaamse nieuwssite Starnieuws.

Prijs – €25.00

Omslag – Jay Sunsmith

Omvang – 196 bladzijden

ISBN – 978 90 388 0125 4

Verschijnt – 24 november 2015

Leave a Reply